Johan Clarysse
De werken van Johan Clarysse maken deel uit van een schilderkunstig onderzoek van identiteitsvorming en lichaamstaal als een nooit eenduidige belichaming van onze binnenkant. Ook zijn tekeningen zijn op een heldere manier raadselachtig en drijven op thema’s als communicatie en de ongrijpbaarheid van menselijke verlangens. Hij stelt al schilderend vragen rond de ambiguïteit van onze menselijke conditie, rond het statuut van het beeld en van de schilderkunst als zodanig. Zijn werken trekken aan en verwarren, onthullen en verhullen, stellen de vanzelfsprekendheid van vertrouwde beelden in vraag en zetten ze terzelfdertijd kracht bij. Zo ontstaat een intrigerend oeuvre vol verwijzingen dat zowel speels als ernstig is, zowel helder als dubbelzinnig, ingetogen als intens.
Schilderijen aan de muur beneden:
What do you think about all that story of Tarzan and Jane? 70×90 cm, 2016
Suspicious movements V, 60×100 cm, 2022
Suspicions movements VII, 50×60 cm, 2022
How a building can be mercilessly beautiful, 40×50 cm, 2021
Tekeningen:
The appointment, 43×33 cm, 2019
To fly or fall, that isn’t the question, 43×33 cm, 2021
Nature doesn’t have an answer, 43×33 cm, 2020
Schilderij in de gang:
Sometimes I feel everything is ok, 100×60 cm, 2020
Jeroen De Wandel
De installaties, sculpturen en fotoprints van Jeroen De Wandel draaien vooral rond de werking van ons brein: herinneringen, manipulatie, psyche. Hij combineert hiervoor materiaal uit zijn persoonlijk archief om nieuwe beelden te genereren en herschikt, knipt, scheurt en plakt zowel analoge als digitale beelden. Versluierd, vermomd, nauwelijks waarneembaar of naar de rand van het kader geduwd: hij leidt onze blik weg van het beeld, doorbreekt de stilte van de fotografie en onderzoekt de relatie met de schilderkunst. Hij herschept wat verloren dreigt te gaan, de sporen die achterblijven als de drager is beschadigd en de herinnering is vervaagd. Het worden onverwacht scherpe of abstracte variaties op tactiliteit en textuur die tegelijk een gevoel van kwetsbaarheid en vervreemding creëeren.
(Re)Framing, 2022 (de installatie met inkt)
Hash/Tag , 2022
Brains, 2022
Not Titled Yet #1, 2022 (het derde object)
Au, 2020 (gouden plexi)
Dromenvanger, 2022 (de stok)
Black Flag, 2022 (de vlag)
Not Titled Yet #2, 2022 (het houten kadertje)
Liesbeth Van Heuverswijn
Liesbeth Van Heuverswijn maakt tekeningen die zijn opgebouwd uit verschillende lagen grafiet op papier, die over elkaar heen worden gelegd en gedeeltelijk weer worden weggegomd. Door deze manier van tekenen krijg je een soort dieptewerking waarbij diverse texturen en complexe oppervakken ontstaan. Het doet in zekere zin denken aan drukken of etsplaten en tegelijkertijd draagt elk werk elegante aspecten in zich dankzij de vele organische vormen. De werken ogen intiem, rustig, verschijnen vaak ‘zonder titel’ en bezitten een dynamisch karakter van een wereld die los lijkt te staan van het alledaagse. Inspiratie komt vaak uit natuurwetenschappelijke boeken, waarbij beelden verwerkt worden tot een tekening waarbij de oorspronkelijke betekenissen niet altijd leesbaar zijn.